Ett sätt att arbeta framför målet... är att flytta ut matten på skolgården och ut i skogen!
Känner du igen detta problem? Du ska genom att flytta 2 pinnar göra så att stenen hamnar utanför "glaset".
Nu återgick vi till vaxdukarna, samlade in mer material i grupper och sedan var uppgiften att sortera materialet utifrån hur gruppen bestämmer sig för. Uppgiften kan varieras, eleverna kan visa hur bråk och procent kan beskriva uppdelningen.
Nu lekte vi en rörelselek som också tränade multiplikation. Man leker i lag. Vi hade 4 lag, som vardera hade en hög med kort i lagets färg, tex gul. Det fanns olika djur på korten: ko, hund, fågel, gris, krokodil. På marken låg det talkort med produkter (svaren på multiplikationerna som tränas). Lekledaren säger nu (t ex) :
- Hur mycket är fem gånger fem? (väntar lite) Kon ska komma!
Här slåss två krokodiler om ett svarskort!
Då ska korna i lagen trängas fram och plocka upp rätt produktkort. Mycket rörigt och underbart roligt, tränar förutom multiplikationerna även samarbete. Det lag som fick kortet sparar det och när korten är slut räknas antal rätt svar. Vi kom på att detta lätt kan anpassas till ålder och område, man kan använda decimaltal eller större tal, eller användas med andra räknesätt, eller tiokompisar...
På Sätoftaskolan 1-3 har man utematte en gång i veckan, lärarna har planerat olika stationer som barnen går omkring till. Då blir det ett gemensamt planeringsarbete som man har glädje av länge. De berättade att de har UPPDRAG I EN PÅSE som barnen hämtar och utför, till exempel: Hämta två pinnar, sätt den ena bakom vänster öra. Det måste ju se roligt ut!
På Kubeliden har också barnen en del utematte, men också vattenkul, och ute-NO.
Någon tipsade om 36-leken som är en form av mattegympa, flera hade provat denna lek, och vi andra blev sugna på att prova den.
Eva-Marie berättade att de använde små stunder som blev över till att barnen fick göra egna mattekluringar, som sedan sparades i en låda. Roligt att ta fram och lösa någon annans matteuppgift nästa gång man får en stund över. Det var väl en bra idé? Sådana får man många på våra inspirationsdagar!
Här kanske Pernilla visar och berättar något spännande?Onsdagen den 29 september samlades ett tjugotal pedagoger från förskolan och åk 1-9 till en eftermiddag om utematte. Det var Eva-Marie och Cecilia på Kubeliden (Montessoriskolan) som visade hur de arbetar med utematte och övriga fyllde på med idéer och egna erfarenheter. Vi började med ett pass ute på skolgården, det blev först UNDER HÖKENS MATTEVINGAR
En person, höken, stod mitt på skolgården, övriga uppradade med varsitt tal på ett kort (1 till 9). Höken ropar:
- Kom alla mina kycklingar!
- Vilket tal?
- (tex) 36
Nu ska alla kombinera sina tal genom att använda de fyra räknesätten, bilda grupper och springa tillsammans förbi höken bort till andra sidan. Några hittar inte något sätt att räkna ut talet. Då ropar höken:
- Spring ändå!
De springer och då får höken försöka fånga in dem. Sedan blir det flera hökar som bestämmer tal och fångar i nästa omgång. Detta var väldigt roligt, och vi kom på att man kan variera och anpassa genom att välja decimaltal eller större tal.
Sedan gick vi ut i SKOLSKOGEN. Vi arbetade i grupper som på varsin vaxduk fick samla ett antal pinnar, kottar och andra naturföremål under 3 minuter.
Vi arbetade med en uppgift som kallades HEMLIGA TAL. Vi lade några stenar, ett löv och sedan ett likhetstecken av pinnar och så ett antal stenar igen. Uppgiften var att lista ut vad det var som hände under lövet. Kanske adderades tre, eller multiplicerades med 2?
Cecilia visade sedan hur man kan träna multiplikationstabellerna genom att kasta kottar på träd och räkna poäng.
Genom att kapa vanliga vita elrör i 1-metersbitar kan man alltid ha meterlånga käppar till hands. Man kan använda dem till att:
En person, höken, stod mitt på skolgården, övriga uppradade med varsitt tal på ett kort (1 till 9). Höken ropar:
- Kom alla mina kycklingar!
- Vilket tal?
- (tex) 36
Nu ska alla kombinera sina tal genom att använda de fyra räknesätten, bilda grupper och springa tillsammans förbi höken bort till andra sidan. Några hittar inte något sätt att räkna ut talet. Då ropar höken:
- Spring ändå!
De springer och då får höken försöka fånga in dem. Sedan blir det flera hökar som bestämmer tal och fångar i nästa omgång. Detta var väldigt roligt, och vi kom på att man kan variera och anpassa genom att välja decimaltal eller större tal.
Sedan gick vi ut i SKOLSKOGEN. Vi arbetade i grupper som på varsin vaxduk fick samla ett antal pinnar, kottar och andra naturföremål under 3 minuter.
Vi arbetade med en uppgift som kallades HEMLIGA TAL. Vi lade några stenar, ett löv och sedan ett likhetstecken av pinnar och så ett antal stenar igen. Uppgiften var att lista ut vad det var som hände under lövet. Kanske adderades tre, eller multiplicerades med 2?
Cecilia visade sedan hur man kan träna multiplikationstabellerna genom att kasta kottar på träd och räkna poäng.
Genom att kapa vanliga vita elrör i 1-metersbitar kan man alltid ha meterlånga käppar till hands. Man kan använda dem till att:
- lägga "tändsticksproblem" i större format
- mäta föremål ute, hur många meter är de?
- bygga geometriska figurer
- bygga geometriska figurer
- visa omkrets och areabegreppen
Nu återgick vi till vaxdukarna, samlade in mer material i grupper och sedan var uppgiften att sortera materialet utifrån hur gruppen bestämmer sig för. Uppgiften kan varieras, eleverna kan visa hur bråk och procent kan beskriva uppdelningen.
Nu lekte vi en rörelselek som också tränade multiplikation. Man leker i lag. Vi hade 4 lag, som vardera hade en hög med kort i lagets färg, tex gul. Det fanns olika djur på korten: ko, hund, fågel, gris, krokodil. På marken låg det talkort med produkter (svaren på multiplikationerna som tränas). Lekledaren säger nu (t ex) :
- Hur mycket är fem gånger fem? (väntar lite) Kon ska komma!
Här slåss två krokodiler om ett svarskort!
Då ska korna i lagen trängas fram och plocka upp rätt produktkort. Mycket rörigt och underbart roligt, tränar förutom multiplikationerna även samarbete. Det lag som fick kortet sparar det och när korten är slut räknas antal rätt svar. Vi kom på att detta lätt kan anpassas till ålder och område, man kan använda decimaltal eller större tal, eller användas med andra räknesätt, eller tiokompisar...
På Sätoftaskolan 1-3 har man utematte en gång i veckan, lärarna har planerat olika stationer som barnen går omkring till. Då blir det ett gemensamt planeringsarbete som man har glädje av länge. De berättade att de har UPPDRAG I EN PÅSE som barnen hämtar och utför, till exempel: Hämta två pinnar, sätt den ena bakom vänster öra. Det måste ju se roligt ut!
På Kubeliden har också barnen en del utematte, men också vattenkul, och ute-NO.
Någon tipsade om 36-leken som är en form av mattegympa, flera hade provat denna lek, och vi andra blev sugna på att prova den.
Eva-Marie berättade att de använde små stunder som blev över till att barnen fick göra egna mattekluringar, som sedan sparades i en låda. Roligt att ta fram och lösa någon annans matteuppgift nästa gång man får en stund över. Det var väl en bra idé? Sådana får man många på våra inspirationsdagar!
I Gudmuntorps skola har man arbetat med skolgården, där har nu ritats hundrarutor, hopphagar- kommer nog ett litet bildreportage här på bloggen när vi har varit där och hälsat på!
Nu smakade det bra med innemattefika och en stund där vi tipsade varann om böcker, spel, övningar och massor av annat.
Christel har köpt in två böcker till matteutvecklingen som alla gärna får låna och läsa:
I denna bok finns massor av roliga övningar som man kan göra ute eller i klassrummet, bygger på att man får röra på kroppen. Arguments förlag.Denna handlar om hur man kan få in mer mattetänk i aktiviteterna och vardagen i förskolan och F-klassen. Arguments förlag även denna.
Hör av dig om du vill låna!
Det bästa med träffarna är......att man får nya idéer
...att man inser att man gör en hel del som är bra
...att man får tänka efter
...att man får träffas och prata om HUR man kan göra, så att det blir roligare för barnen, hur man når målen och själv tycker det är inspirerande och KUL!
Tack Cecilia, Eva-Marie, Kubeliden och alla som kom och gjorde detta till en spännande och användbar träff!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar