Matematikverkstad - tips och inspiration


Nu ska du boka in några datum i din almanacka.


Matematikverkstad

Vi har planerat in cirkelträff två i oktober månad, tre olika datum för de olika årskurserna. Men det är inget som hindrar att du anmäler dig till en annan årskurs än din egen om datumet passar bättre.



Åk 1-3 12 okt 14.15-16.15 Gudmuntorps skola

Åk 4-6 20 okt 14.30-16.30 Samrealskolan

Åk 7-9 28 okt 15.00-17.00 Ringsjöskolan



Förbered dig genom att:

• Titta igenom minnesanteckningarna från träff 1.

• Ta med dig ett förslag på en bok, aktivitet elller ett material som du gillar.

• Ta med några kataloger med laborativt material som ni har upptäckt. Vi har beställt kataloger från Utbildningsbyrån och SICA så om om ni saknar dessa kan ni få dem.

• Läs i boken ”Matematikverkstad” om laborativt material sid. 19-22, 33-47, 50-51, 54

• Prova aktiviteten Magiska kvadrater

http://ncm.gu.se/media/stravor/4/a/stravorna_4A_magiskakvadrater.pdf


med dina elever. Vad tyckte de? Vad lärde de sig? Varför? Hur kan aktiviteten utvecklas och varieras?

• Bekanta dig med webbsidorna om Material, se http://ncm.gu.se/_material


• Titta efter i hyllor och skåp vad ni har för laborativt material, samla i er verkstad eller gör en lista så alla vet vad som finns var.

Varmt välkomna! Anmäl dig till Anki så vi vet vilka som kommer till varje träff, senast 3 dagar före träffen.



Vi har fått en förfrågan från några mattelärare från Norrahammar som läst om våra träffar och fina matteresultat i Höör och de vill komma hit på studiebesök och träffa några som jobbar med matte. De kommer den 14 oktober, du kan väl höra av dig till Christel om du vill vara med och utbyta erfarenheter med dem eller om du har någon intressant lektion att bjuda in dem till denna dag.



Som tidigare inbjudits till så blir det en INSPIRATIONSEFTERMIDDAG utomhus på Kubeliden 29 september där vi får prova på olika UTEMATTE-aktiviteter och även få undersöka deras Montessorimattematerial, spännande!



Sedan kunde vi inte låta bli att titta framåt och smygnjuta lite av adventstiden redan nu... Måndag 29 november är du välkommen till en JULMATTESTUGA på Sätoftaskolans högstadium (Mattestugan). Vi visar hur man kan arbeta med X-box, viker stjärnor med massor av trianglar och bjuder på en tipsrunda med mattefrågor som handlar om julen, tomten och kanske även Rudolf med röda mulen...! Denna får du sedan med dig hem så du kan göra den med dina elever. Ta med dig en egen matteaktivitet som på något sätt handlar om JULEN, det får gärna vara en geometriuppgift men något annat är också välkommet! Tiden blir DROP IN mellan 14.00 och 17.00 och vi bjuder på glögg och pepparkakor, anmäl dig via mail senast fredag 26 november till Christel eller Anki.





"Matte är kul när man fattar och tråkigt när man inte förstår"
2010-05-25
Nu har vi haft cirkelträff nr 1 i alla tre grupperna och det har varit roligt och kreativt.  Här kommer lite av det vi pratade om på träffen och vad som ska göras inför nästa träff i september.
Teman
Träff 1 Uppbyggnadsarbete
Träff 2 Laborativt material
Träff 3 Laborativa aktiviteter
Träff 4 Lära matematik del 1
Träff 5 Lära matematik del 2
Träff 6 Lärobok, dokumentation och styrdokument

Matematikverkstad – Hur då?
Vi pratade om att det är viktigt att ha en gemensam vision för arbetet med matematikverkstad på skolan. Läs mer här.
Projektgrupp på skolan Projektplan Engagera ledningen Syfte: Varför gör vi detta? Hur ska verkstaden användas? Tid för uppbyggnad och underhåll? Kostnader? Lokalen? Dokumentmallar finns här.

Det finns risk för att enstaka och isolerade aktiviteter inte leder till varaktiga kunskaper, kunskaper i ett sammanhang blir mer beständiga. Planera aktiviteter med en tankekarta, se exempel i Matematikverkstadsboken s. 72




Sid 47-49 Strukturen
Idéer för strukturen i verkstaden
Strävorna kan användas för att sortera aktiviteter.

Att köpa material till verkstaden!
Man kan prova /undersöka på biennaler, biennetter och mässor.
Skaffa material: Skaffa kataloger från SICA, BetaPedagog, Utbildningsbyrån, Serholt, mm

På AV-centraler kan det finnas material för utlåning.
Besöka ställen som Navet i Borås.
Använd fantasin och gratismaterialen: toarullar, kapsyler, sugrör, modellera, värmeljus I vilka prylar kan du hitta matematik?

Mattegömmor
Aktiviteter där matematik gömmer sig.

Arbeta så att eleverna gräver sig djupare och djupare.
Aktiviteter som ger aha-upplevelser och glittrande ögon.
Tänk inte: Vilken matematik ska eleverna lära sig?
Utan: Vilken matematik kan jag använda för att eleverna ska lära sig arbeta som matematiker?

GE MIG FÖRST ETT INTRESSANT PROBLEM som jag inte vet hur jag ska hantera… eller vad det ska bli för lösning.    HEMSDIDA MED MASSOR AV MATERIAL OM GÖMMOR

Lära sig arbeta som en matematiker:
När en matematiker blir intresserad av ett problem börjar han/hon:
- leka med problemet - samla & organisera data - diskutera, göra anteckningar och diagram - söka & hitta mönster - utforma & testa hypoteser - titta i sin verktygslåda efter strategier - titta i sin verktygslåda efter kunskap - kontrollera & leta efter mer att lära - publicera sina resultat

Frågor som hjälper matematiker att lära sig mer är:
- kan jag kontrollera detta på något annat sätt - vad händer om... - hur många lösningar finns det - hur vet jag att jag har hittat alla lösningar

En matematikers verktygslåda med strategier innehåller
- känner jag till liknande problem - gissa, försöka & förbättra - prova ett enklare problem - skriva en ekvation - göra en lista eller en tabell - arbeta baklänges - dramatisera problemet - rita en bild eller en graf - göra en modell - prova alla möjligheter - leta efter ett undantag om ett sätt inte fungerar ... börjar de om igen med ett annat sätt



Den galne trädgårdsmästaren
En trädgårdsmästare planterade en vacker buske. För att kunna gå runt den lägger han plattor runt om.

Nu sätter han tre vackra buskar och lägger plattor runt om. Hur många plattor behövs?
Hur många plattor behöver han till 10 buskar? Till n buskar?

LÄXA TILL NÄSTA GÅNG:
Beställ de läromedelskataloger som saknas. Länklista

Vem ger information på nästa ämneskonferens?
Vem tar med inspirationslitteratur?
Vem tar med en laborativ aktivitet?
Läsa: Sid 19-22 + 33-47 + 50-51 + 54.
Fundera över den gemensamma visionen och projektplanen.
Prova någon laborativ aktivitet i klassen
Titta på sidan ncm.gu.se/mv_material
Gör en inventering av inredning och material på skolan.

Vi planerar att lägga in nästa träff i veckorna 36- 38, närmare information kommer i augusti. Träff nr 3 planeras till november månad.

Gör också en koll av vilka som har boken Matematikverkstad och om det saknas något exemplar, maila till oss, så beställer vi ytterligare exemplar. Om ni har extraböcker pga att någon hoppat av skicka dem till någon av oss via internposten.

Nu återstår det väl bara att önska er alla rimliga avslutningsveckor och ett riktigt långt och skönt sommarlov!


2010- 03-23 Nu har vi förslag på tider för nästa träff i matematikverkstadscirklarna. - För att uppfylla mål i läroplan och kursplan


Vi har beställt ett antal böcker som vi skickar ut till skolorna så fort de kommer. Vi kan komplettera med fler böcker när vi ser vilka som kommer på träffarna

Årskurserna 1-3 Träff på Lindvallaskolan onsdag 5 maj kl. 14.00-16.00

Årskurserna 4-6 Träff på Jeppaskolan måndag 10 maj kl. 15.00-17.00

Årskurserna 7-9 Träff på Sätoftaskolan tisdag 4 maj kl. 15.00-17.00

Värdskolan ordnar enkelt fika (kvitton till Anki och Christel)

Till denna träff (läxa):

Läs i Matematikverkstadsboken

Inledningen s. 1-8

Uppbyggnadsarbete s. 9-17

Hur kan vi hitta en struktur? s. 47-49

Hur kan ett planeringsunderlag se ut? s. 70-72

Gör dig bekant med webbsidor som är kopplade till Matematikverkstadsboken ncm.gu.se/mv

Ta också med dig ett boktips och en aktivitet (ensam eller två och två) uppkopierad till 40 pers.
Ta med en pärm med register att sätta in material i.

Varför matematikverkstad?
- Skapa variation! Ge både extra stöd och extra utmaningar!
Elever är olika och behöver därför möta olika innehåll, arbetssätt och material för att nå målen såväl i matematik som i andra ämnen.
- Öka intresset och kunnandet i matematik.
- Synliggöra ämnet, matte är mer än siffror och räkning.
- Locka fram nyfikenhet och kreativitet.
- Stödja språkutveckling! Pratmatte, gemensamma samtal ger begreppsförståelse och matematiskt tänkande.
- Samla lärares material och kunnande.
- Inspirera till lokal skolutveckling.
- Relevant och begripligt innehåll
- Både individuellt och i grupp
- Minska lärobokens dominans
- Ämnesövergripande arbete
- Allsidig utvärdering som omfattar fler bedömningsinstrument.
- Återkoppling som leder eleverna vidare i lärande och förståelse (formativ bedömning)
- Tydliga mål och syfte för studierna är en viktig förutsättning för att eleverna skall få grepp om sin kunskapsutveckling
- Elevinflytande.

Att det är roligt är ett resultat av allt detta!

Argument mot laborativ matematik   Matteverkstad - aldrig i livet!
- Jag har för stor elevgrupp
- Det finns inte pengar till material
- Det finns inte utrymme att förvara saker.
- Då hinner vi inte med boken, kursen...
- Eleverna vill arbeta i boken, inget annat.
- Laborativt material är barnsligt.
- Hur ska tiden räcka till för materialtillverkning när det är så mycket annat som också ska hinnas med?
- Jag vet inte var material kan köpas.
- Hur blir det med diagnoser och prov?
- Hur vet jag att jag gör rätt?
- Vem ska ta ansvar för det?
- Vi har aldrig tid at diskutera
- Jag kan inte undervisa med laborativt material i min grupp, det är omöjligt
- Jag är för gammal


Länktips nummer ett:
NCMs sida om matematikverkstad här
Massor av artiklar, länkar, aktiviteter, materialtips.

Vi använder boken Matematikverkstad, du kommer att få den skickad med internposten till din skola snart, så du hinner läsa planerat avsnitt till nästa träff.

Introduktionsträff 18 mars 2010 på Ringsjöskolan

Förväntningar:
- Utbyta tankar med andra, få och ge inspiration
- Diskussioner om hur man presenterar arbetssättet för elever, kollegor och föräldrar.
- Vill bygga upp en verkstad. Samla det material som finns.
- Få mattemotiverade elever.
- Hitta material för olika nivåer.
- Utematte.
- Hur man kan använda vardagen som bas för undervisningen.

Aktiviteter som vi arbetade med:
Tärningsspelet STEGEN
Tärningsspelet HÖGHUSET
Australienska MATTEGÖMMOR. 1-9-pussel
Magiska kvadrater
Toarullar och andra rör