En av de mest positivt påverkande faktorerna är formativ bedömning. Bedömning för lärande delas in i följande två former:
Summativ bedömning handlar om att kontrollera vad eleverna har lärt sig, vad eleverna har uppnått.
Formativ bedömning har syftet att ge information till läraren och stötta elevernas lärande. En bedömning av gapet mellan var i sin kunskapsutveckling eleven befinner sig och vad hon eller han ska uppnå.
Andreia ställer frågan varför så lite har hänt i klassrummen, nu när vi vet så mycket om vad som är positivt för utvecklingen av kunskaper och resultat från skolforskningen? Hennes forskningsprojekt handlar om hur de nya forskningsresultaten implementeras i undervisningen, särskilt då kamrat, sambedömning och feedback, systematisk användning av bedömningsmatriser och integation av problemlösning i undervisning.
Andreia gav mycket konkreta exempel på hur man kan arbeta med problemlösning i klassrummet. Man behöver uppgifter av god kvalitet och enkla bedömningsmatriser. Bra uppgifter kan man hitta överallt!
- Gamla nationella prov, kolla B2:or!
- Rika problem, läs mer här
- Kängurutävlingen
Eleverna kan arbeta med uppgifter två och två i parprov. De väljer ut någon och redovisar för resten av klassen, får feedback av kamrater och lärare utifrån matrisen.
Resulaten av forskningsstudien var mycket positiva!
Eleverna tyckte att matte hade blivit roligare, mer meningsfullt och att det blev mer varierande undervisning.
Med både formativ bedömning, kamratbedömning och matriser får vi extremt goda resultat!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar