måndag 22 oktober 2012

Lyckas med problemlösning - vem vill inte det?

Jag har tidigare skrivit om ett mycket intressant förlag här på bloggen, Askunge förlag, som nu har en hel del matematikläromedel som vi ska titta närmare på.

Förmågan att lösa problem är central i Lgr11 och hela ämnet matematik, och eleverna behöver undervisning om olika strategier för problemlösning.
Detta finns i "Att lyckas med problemlösning" som finns i två böcker, en för lågstadiet och en för mellanstadiet, men alla som vill undervisa om problemlösning har nytta av dem. Det finns ytterligare böcker med problem, i huvudböckerna finns läraranvisningar och kopieringsunderlag.

Tanken är att man beskriver olika metoder/strategier för problemlösning och så får eleverna använda dessa i problem för att bli säkra på dem. Till sist har eleverna en bred repertoar eller stor verktygslåda att använda vid sin problemlösning. Jättebra!



 
 

torsdag 18 oktober 2012

Levla i enhetsomvandlingar!


Följande kunde man läsa på Facegruppen Levla lärande häromdagen, är du med?

söndag 14 oktober 2012

Ny bok LÄRA OCH UNDERVISA MATEMATIK

Det har nyligen kommit en ny intressant bok för oss som är intresserade av matematikdidaktik och frågor om lärande i matematik. Den har underrubriken från förskoleklass till åk 6 men är tillräckligt vass att vara angelägen för alla som undervisar i grundskolan.
Barbro Grevholm är redaktör för boken, som både kan fungera som kurslitteratur för blivande matematiklärare och som referensbok för verksamma lärare.


Intressant från innehållet:
  • Att bli en kompetent matematiklärare
  • Vad är matematik?
  • Kursplaner i matematik
  • De yngsta barnens matematik
  • Matematik genom problemlösning
  • Kommunikation och lärande i matematik
  • Bedömning i matematik
Dessutom finns ett gediget kapitel för varje del av det centrala innehållet i matematiken:
  • Taluppfattning, aritmetik och algebra
  • Rummet vi finns i och formerna omkring oss
  • Statistik och sannolikhet
Boken innehåller forskningsrön, uppgifter, diskussionsfrågor om aktuella ämnen och lärares erfarenheter.
De lärare som medverkar är:
Camilla Björklund
Barbro Grevholm
Johan Häggström
Katarina Kjellström
Stefan Löfwall
Eva Norén
Gunilla Olofsson
Elisabeth Persson
Lars-Erik Persson
Per-Eskil Persson
Eva Riesbeck
Eva Taflin

Boken såg jag första gången på bokmässan i Göteborg och jag har börjat läsa kapitlet om Bedömning i matematik, något jag (liksom många av er) funderar mycket på!
Norstedts förlag har boken, men den finns att köpa på tex Bokus och Adlibris.

måndag 16 april 2012

Akut utematte

Strax före påsk, en av de där varma mars-aprildagarna fick jag och kollegan Catarina plötsligt sån lust på utematte, solen sken och gjorde både oss och eleverna motiverade till en stund ute...vi arbetar med bråk för tillfället...och på 2 röda minuter (långsiktig pedagogisk planering, inte denna gången...) med hjälp av www.lektion.se och Therese Granekull (tack, okända räddare i nöden! ) hittade vi en lämplig aktivitet, 12 uppdrag om bråk. En snabb uts
krift och rundan förbi kopieringsmaskinen och så var vi ute. Denna lektion hölls i två klass 7-lektioner och pedagogerna i Mixen hängde också på, så sammanlagt 50 glada elever ägnade en stund åt att prata matte, jaga föremål och bli betydligt klokare på bråktalens magiska värld.
Här har vi sedan prisutdelning, laget delar upp påskägg så att alla får lika många, alternativt alla blir nöjda.

/Christel Jansson, matematikutvecklare, lärare, specialpedagog och Catarina Håkansson, lärare i matematik och NO åk 7-9 på Sätoftaskolan, Höör

torsdag 12 april 2012

Schack höjer resultaten

I senaste Lärarnas tidning fanns en intressant artikel om att man genom att spela schack i skolan kan träna minne, öka självförtroendet och höja resultaten.
Att vi inte lyckas fånga elevernas intresse och hitta rätt undervisningsmetoder som krävs för att utveckla dagens barn är några av anledningarna till försämrade resultat i matematik och naturvetenskap, och Sveriges Schackförbund startade ett försöksprojekt för två år sedan. Projektet Schack i skolan innebär något som kallas "Schackfyran". Du kan läsa massor om du klickar på länken, allt från hur de olika pjäserna får flyttas på spelplanen, hur du startar en schackklubb på din skola till möjlighet att spela partier online.

Hittills har man sett mycket positiva resultat i projektet. Lärarna beskriver att den sociala delen av projektet med barn som möts på lika villkor oavsett kön, ålder, handikapp eller kunskaper i svenska språket är unik och positiv. De tar upp att schack skapar ett lugn i gruppen och tränar sportsligt uppträdande.
81% av lärarna tyckte att barnen utvecklades intellektuellt.
58% menade att barnen blev bättre i matematik.
23% menade att barnen blev bättre i samtliga ämnen.

Schack tränar koncentrationsförmåga och arbetsminne, dessutom är det en synnerligen billig pedagogisk metod.

OK- antar ni utmaningen och blåser dammet av kungarna, löparna och alla bönderna?

söndag 1 april 2012

Facebookgrupp om det som vi får att hända i klassrummet



Har startat en Facebookgrupp som heter Levla lärande, du kan söka gruppen och klicka att du vill vara med. Tanken är att vi där ska kunna skriva och kommunicera om undervisningsidéer, lärande, bedömning, läroplanen, ställa frågor och inspirera varandra. Gruppen är sluten, så att bara vi som är med kan läsa vad som skrivs, men öppen för alla som är intresserade av lärande i någon form. Och du...om du inte vet vad levla är, så är det när man i till exempel WOW (datorspel) spelar sig upp en nivå, går till en bättre nivå... visst vill vi levla vår undervisning så att eleverna kan levla tillsammans med oss?



fredag 20 januari 2012

Matematikbienalen 2012



Det händer något stort nästa vecka i Umeå: Matematikbiennalen 26-27 januari 2012 - Matematik i kulturens tecken (finns att läsa om på http://www.use.umu.se/samverkan/ruc/matematikbiennalen)
För första gången i matematikbiennalens historia kommer Umeå universitet att stå som värd för arrangemanget. Umeå universitet arrangerar matematikbiennalerna 2012 och 2014. Umeå är även är utsedd till Europas kulturhuvudstad 2014 vilket gjorde valet av tema självklart - ”Matematik i kulturens tecken”.
Utbildningsminister Jan Björklund besöker biennalen
Matematikbiennalen erbjuder kompetensutveckling för lärare som undervisar i matematik i alla skolformer och i alla åldersgrupper. Till Umeå universitets campus kommer lärare, skolledare, forskare, lärarutbildare och andra matematikintresserade. Biennalen innehåller föreläsningar och workshops av lärare och lärarutbildare som undervisar i matematik. Pedagoger från olika skolor kommer också att presentera utvecklingsarbeten och undervisningsprojekt i form av idéutställningar. Under Matematikbiennalen kommer även aktuell forskning att presenteras och läromedelsförlag visar upp sina produkter.
Programmet innehåller många spännande bidrag från såväl verksamma lärare som nationella och internationella forskare. Bland de internationella föreläsarna återfinns Mike Askew,
Professor vid Monash University, Melbourne,
Finns mängder av sidor via nätet. Gå till google och sök på Mike Askew maths
EX: http://www.youtube.com/watch?v=w6hYwzjTPxM
- att dansa och röra sig till olika matematikuppgifter.
EX: http://www.mikeaskew.net/page3/page6/page6.html
- En artikel skriven av Mike, där man får råd som lärare hur man kan analysera sina elevers matematiska problem.
Ex: http://www.mikeaskew.net/
- Mikes egen sida med tips
Övriga föreläsare:
Kathleen Heid, professor vid Pennsylvania State University,
Bill Mc Callum, professor vid University of Arizona, Institute for Mathematics and Education, K. Subramanian, verksam vid Homi Bhabha Centre for Science Education, Centre of the Tata Institute of Fundamental Research in Mumbai, India
Yoshinori Shimizu, verksam vid Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba, Japan.
Jag önskar bara att jag var där, men tyvärr blev det ingen resa i år. Men hoppas på 2014….