Julkalender om lärande och undervisning.
Som ett alternativ till chokladkalendrar, Greveholm, Jesus och psalmer finns det nu en icke-konfessionell julkalender som är laddad med luckor om Synligt lärande, John Hatties forskning, inspiration och utmaningar för lärare.
I helgen inleder vi adventstiden, vi hänger kanske upp stjärnor och sätter
fram ljusstakar som vi fyller med mossa och små svampar, vi börjar så smått
förbereda oss för julen som kommer farande med ljusets hastighet
(adventsljusets...). Som ett alternativ till detta vill jag bjuda på ett antal
luckuppningar om något helt annat.
Fredagen 23 november satt jag med
flera hundra andra skolutvecklingsintresserade i Stockholm och lyssnade på John
Hattie, skolforskare och professor från Nya Zeeland, James Nottingham, Pernilla
Lundgren och några andra som brinner för synligt lärande. Samma dag kom Hatties
andra bok ut på svenska: Synligt lärande för lärare. Den är
en fortsättning på hans bok Visible learning som kom 2009 och
satte igång en av de största debatterna i modern tid om vad som verkligen
påverkar elevers resultat. På svenska finns en överättning av det viktigaste i
Visible learning att läsa här.
Mina
förväntningar på dagen var mycket höga, ända sedan Visible learning kom 2009 har
jag varit fängslad av och ständigt återkommit till de olika faktorerna, vilka
som visar sig vara viktiga och vilka som inte är det. Jag har många gånger
diskuterat detta med många kollegor, både i Höör och på andra ställen. Som några
kanske minns hade jag en genomgång på Sätoftaskolan på en fortbildningsdag i
mars 2011, flera gånger har jag bloggat om Hatties resultat här på skola
2011-bloggen och på matteutvecklingsbloggen. Inlägg om Hattie 1 2 3 4 5
Ju mer jag läser och
tänker, desto kristallklarare kommer några saker till mig, och när jag nu skulle
få höra forskarens egna tankar kring Synligt lärande, var jag lite orolig att
jag hade för höga förväntningar. Efter första passet var jag mycket upprymd, det
kändes som om de saker han tog upp var just det jag uppfattat som det
viktigaste, han uttryckte hur viktigt det är att eleverna har en klar bild av
målen, att vi förklarar tydligt "what success looks like" och att det är viktigt
med feedback i två riktningar, höga förväntningar och en strukturerad
undervisning, något den senaste boken tar upp i detalj hur man kan arbeta med.
Allt eftersom dagen gick blev jag tystare och tystare, tankarna snurrade
och i huvudet spelades det upp olika scener, undervisning som var precis så
tydlig som Hattie pratade om, lärare som passionerat kommer till jobbet varje
morgon, bygger relationer med eleverna, är uppriktigt intresserade av hur
lärandet går, designar lektioner, aktiviteter, bedömningssituationer och arbetar
med formativ undervisning. Men jag såg i huvudet också trötta lärare som känner
sig som om Lgr11 och alla skriftliga omdömen dragit undan mattan under deras
fötter, hur mycket de än jobbar hinner de aldrig med, de går dåligt förberedda
till lektioner som inte ens de själva tycker är särskilt roliga eller
engagerande. De har svårt att bygga relationer med eleverna som de upplever som
okoncentrerade och ointresserade av skolarbetet. De hittar inte tiden att ändra
på sina prov och arbetsuppgifter, trots att de känner att de ger ett dåligt
underlag för de nya bedömningarna vet de inte riktigt hur de ska göra
istället...?
Till dig som känner att du är nyfiken på den undervisning
och den bedömningspraktik som växer fram i forskningen och våra styrdokument, du
kanske mötte den nya läroplanen och forskningsresultaten med ett stort
halleluja, det är så här du alltid har tänkt och gjort. Men också till dig som
snart inte orkar med världens bästa jobb längre vill jag nu lämna 24 "luckor" i
en adventskalender, som kommer att handla om det jag fastnat mest för i Synligt
lärande. Hoppas du kan få någon inspiration och några utmaningar, tillsammans
kan vi säkert fånga in många av de aspekter som leder till lärande inte bara för
eleverna utan också för oss själva. Jag hoppas att du som rektor också tar detta
till dig på ett särskilt sätt, du har ett ansvar som pedagogisk ledare på din
skola, kanske kan du tapetsera lite i lärarrummet med de inlägg du känner
träffar er i magen...
På fredag (30 november) kommer jag att öppna de
första 2 luckorna här på bloggen, eftersom jag förutsätter att du inte läser på
helgen, sedan kommer det en lucka varje dag, förutom på fredagar då det kommer
tre luckor (för helgen).
När jag satt på tåget hem från Stockholm hade
jag ett litet krig i huvudet, jag satt och klämde på den nya boken, men jag
orkade inte öppna den, det var så många intryck och tankar, så mycket
förhoppningar och tankar kring hur jag skulle kunna berätta om det jag hört för
alla er därhemma.
Han var inte så stilig, den där Hattie, han såg rätt
"sleten" ut, han pratade med en ganska obegriplig vinande dialekt, men det han
sa, var i sin enkelhet så rätt och viktigt att jag där och då bestämde mig för
att aldrig mer nöja mig med halvdåliga lektioner, halvtaskiga relationer, låga
förväntningar, gnäll om små resurser, diagnosjakt och obegripliga
undervisningsmål. Mina elever är värda det bästa - de faktorer som ligger över
0.40 och det är jag som lärare också!
Och det där med att jag hade höga
förväntningar... det gjorde jag helt rätt i att ha, och de överträffades med
råge.
Christel Jansson, matematik- och skolutvecklare i Höörs kommun
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar