- Kanske borde barnens tallinjer vara lodräta istället för vågräta, gå nerifrån och upp, då kan man ju se att talen blir större och större!
- Grunden för allt lärande är att man blir nyfiken och börjar undra. Vi människor har medfödda behov av att utreda och sätta språk på tänkandet.
- Ta med två Liljeholmen-ljus, ett tjockt Birgittaljus och ett vanligt kronljus. Längden på ett Birgittaljus är 14 cm och på ett kronljus är den 21 cm. Tänd ljusen och ställ frågan:
När kommer de båda ljusen att vara lika långa...? - Gör inte matteverkstaden till ett ställe där man ska göra ännu mer och hinna skriva om allt.
- Einstein: De viktiga problem vi står inför kan inte lösas på samma tankenivå som vi befinner oss på när vi skapar dem.
- Målet är att tänka klart i matematik istället för att göra klart uppgifterna i boken.
- Matematikverkstaden sitter i deras huvud, inte i rummet eller sakerna.
Bra billigt material är
- Modellera (forma en kub som är 1 ml)
- Ärtor och bönor att räkna med, eller blötlägga och bygga geometriska figurer med spaghetti eller grillspett. Hur många bönor går det i en halv deciliter? (Vanligen 120-140 st, vem gissade på det?
- Sugrör Tejpa upp ett helt, två halva, 3 tredjedelar osv...
- Ljus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar