onsdag 21 april 2010

Matematikverkstad - matematikbiennalen 2010

På biennalen i Stockholm lyssnade jag (Christel) på Eva-Stina Källgården som talade om laborativ matematik och jag tänker presentera några tankar och aktiviteter som ni kan använda:

  • Kanske borde barnens tallinjer vara lodräta istället för vågräta, gå nerifrån och upp, då kan man ju se att talen blir större och större!
  • Grunden för allt lärande är att man blir nyfiken och börjar undra. Vi människor har medfödda behov av att utreda och sätta språk på tänkandet.
  • Ta med två Liljeholmen-ljus, ett tjockt Birgittaljus och ett vanligt kronljus. Längden på ett Birgittaljus är 14 cm och på ett kronljus är den 21 cm. Tänd ljusen och ställ frågan:
    När kommer de båda ljusen att vara lika långa...?
  • Gör inte matteverkstaden till ett ställe där man ska göra ännu mer och hinna skriva om allt.
  • Einstein: De viktiga problem vi står inför kan inte lösas på samma tankenivå som vi befinner oss på när vi skapar dem.
  • Målet är att tänka klart i matematik istället för att göra klart uppgifterna i boken.
  • Matematikverkstaden sitter i deras huvud, inte i rummet eller sakerna.

Bra billigt material är

  • Modellera (forma en kub som är 1 ml)
  • Ärtor och bönor att räkna med, eller blötlägga och bygga geometriska figurer med spaghetti eller grillspett. Hur många bönor går det i en halv deciliter? (Vanligen 120-140 st, vem gissade på det?
  • Sugrör Tejpa upp ett helt, två halva, 3 tredjedelar osv...
  • Ljus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar