Matematikbienalen 2010
Jag, Anki har varit på matematikbienalen 2010. Jag listar här nere vilka föreläsningar/tips/idéer/aktiviteter jag var med om.
1. Matematikspel med Anna Gullberg och Volker Berthold. Vi fick under en liten stund prova på lite spel och idéer som dessa två hade med sig.
a) STEGEN
12 | 12 |
11 | 11 |
10 | 10 |
9 | 9 |
8 | 8 |
7 | 7 |
6 | 6 |
5 | 5 |
4 | 4 |
3 | 3 |
2 | 2 |
1 | 1 |
Du har följande spelplan som eleverna ritar av. Man spelar ca 2-3 elever i varje grupp. I de längre årskurserna använder man bara addition. Men i de högre eventuellt alla fyra räknesätten, men då är stegen mycket längre runt 50. Varje grupp får 3 tärningar(eller fler). Spelare A slår tärningarna. Med hjälp av de tillåtna räknesätten skall man klättra upp för stegen. Man klättra så många steg man kan. Man får inte hoppa över något steg. När man inte kan är det spelare B:s tur. Man måste vända uppe i toppen och gå ner igen.
T ex om man får 1, 2, 3 då kan man klättra på steg 1 för man har ju en etta, steg 2 för man har ju en tvåa, steg 3 för man har ju en trea, steg 4 för man kan addera 3+1=4, steg 5 för man kan addera 4+1 =5 och steg 6 för man kan addera 1+2+3=6. Men man kan inte få sju.
Jag har spelat detta med både sjuor och nior. Lika roligt och givande i alla klasser.
b) 21
Använd fem tärningar. Alla räknesätt är tillåtna och även olika positioner (t ex 5 och 2 kan vara 52 eller 25) T ex 5, 5, 2, 2 och 1
5*5=25
25-2=23
23-2=21
21/1=21
När du fått 21 ropa högt 21. Målet är att få 21 fem gånger då har man vunnit.
c) Höghuset
Spelare A | Spelare B |
Spela två och två. Detta spel tränar positionssystemet. Använd två tärningar= ental och tiotal, Tre tärningar =ental, tiotal och hundratal.
T ex två tärningar. 5 och 7 blir 57 eller 75. Placera detta tal på ett lämpligt ställe i ditt hus. Turas om. När man inte kan står man över. Den som först fyllt sitt höghus vinner. Obs regeln är att det högsta talet placeras längst upp osv.
Fler spel/tips/idéer se Annas hemsida www.spelboden.com
2. Utomhusmatematik i närmiljön
På denna föreläsning fick vi se vad eleverna/studenterna på kursen; utomhusmatematik elevernas närmiljö 15 p hade gjort. Denna kurs ingår i lärarlyftet.
Fördelar och möjligheter med utomhusmatte.
Intryckets autencitet (miljön är äkta)
Situationens helhetskaraktär
Alla sinnen aktiva
Fysisk rörelse, motoriska färdigheter
Det man gör med kroppen fastnar i knoppen.
Matris
Det kan underlätta att göra en matris över kunskapsmålen när man sysslar med utomhusmatte. Det blir helt enkelt lättare att ha koll på att man får med allt.
Vad är en bra fråga?
Kräver mer än att upprepa inlärd fakta eller utföra en färdighet.
Har en inlärande komponent, dvs eleven kommer att lära sig genom att försöka besvara frågan, och läraren kommer att lära sig något om eleven.
Open-ended questions
Övningar
a) Bilmärkebingo
Låt eleverna ensamma eller i par komma på vilka bilmärkena är.
Bilar | Bilmärke |
1. Tre romber | Mitsubishi |
2. En romb som nästan är tredimesionell | Renault |
3. tredjedelar | Mercedes |
4. Två ellipser i en större ellips. | Toyata |
5. Fjärdedelar (inre delen av märket) | Bmw |
6. Cirkel med blixtdiamanter | Opel |
7. Två lika fyrhörningar placerade den ena ovanför den andra. Varje figur har tre spetsiga vinklar en som är större än 250 grader. | Citroen |
b) Reg-skyltar
Eleverna skall i denna övning hitta en registeringsskylt som passar i på uppgiften.
Förslag 1 | Förslag 2 | Förslag 3 | |
Summan =20 | |||
Subtrahera de två minsta från det största så svaret blir 0. | |||
Produkt så nära 100 som möjligt |
c) Medan vi går
Medan vi går en sträcka med en elevgrupp skall t ex eleverna hitta två röda saker, komma ihåg dessa och berätta när vi stannar. Fler saker och svårare tema med högre årskurser.
d) Utomhusgeometri
Hämta 16 pinnar- Hur många trianglar/rektanglar/ kvadrater osv kan du bygga med 16 pinnar?
Hämta 10 pinnar- Vilka djur kan dessa vara ben till?
Välj en storhet/motsatsord/jämförelseord/enhet som du illustrerar för din granne med din kropp. Grannen gissar. Vilka föremål kan du finna i utomhusmiljön som har med dessa storheter at göra?
3. Äventyr med problemlösning med Göran Emanuelsson och Lars Mouwitz
Problem 1
17 kameler skall ärvas av tre söner enligt testamentet:
1:a sonen skall ha hälften
2:a sonen skall ha en tredjedel
3:e sonen skall ha en niondel
Hur skall de lösa problemet?
Problem 2
Hur delar vi tre pajer på 4 personer?
Problem 3
Fyra söner skulle ärva ett kvadratiskt område. Enligt testamentet skall det delas i fyra delar av samma form och samma storlek, vart och ett försett med en ek. Hur löser man det? X= ekar , T=Tomma rutor
T | X | ||||||
X | |||||||
X | |||||||
X | |||||||
Problem 4
På hur många sätt kan man placera ljusstakarna på ett bord så att det bara förekommer två olika avstånd mellan ljusstakarnas medelpunkter. O= ljusstakarna.
O O O O
Problem 5
Snabba förbindelser
O O O
O O O
Hur skall man lägga kablar mellan dessa sex stationer så att den totala längden ska bli så liten som möjligt?
4. Matte på dagis/ mattemagi-små barnens kammare
Jag var på två olika föreläsningar om projekt kring matematik på förskolan.
Det första projektet kom från Eda kommun. De tipsade om olika litteratur och informationsbroschyrer de hade använt:
Föräldrar broschyrer på ncm.gu.se
Lpfö styrdokument
Nämnaren Tema matematik i förskolan
Med läroplanen på fickan
Matematik ute.
Aktiviteter de hade gjort med barnen:
Egna räknesagor; Om elva som möte tian och blev en etta. 11-10=1.
Vem kan bygga det högsta tornet med hjälp av pinnar?
Gör en mattekikare, gå ut i skogen och spana efter matte.
Barnen fick skriva egna dagböcker för att själva kunna se sitt eget lärande.
Tog kort på närmiljön och hittade olika geometriska former.
Det finns många fler exempel att hitta på ncm.gu.se
Den andra föreläsningen var från Rågsved.
Aktiviteter de hade gjort med barnen:
De hade gjort en veckokalender till varje barn. På eftermiddagen ritade barnet vad den hade gjort på förmiddagen och hängde upp bilden.
Mån | Tis | Ons | Tors | Fre | Lör | Sön |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
Bild |
De hade också satt upp en tidslinje över årets månader på väggen. Under varje månad hängde en bild på utomhusmiljön. Det hängde också bilder på barnen, vilka som fyllde år.
De hade även gjort ett diagram över hur mycket temperaturen var inomhus
De hade gjort ett helt tema över spiraler. B l a hade de gjort egna snurror med två cd skivor och en tuschpenna. De hade en egen ramsa:
Solen skiner hela dagen (gör en cirkel med händerna)
Snigeln sakta går till stan (gör ett mönster av ett snigelskal i luften)
Ormen sover på en skatt (forma ett S på marken)
Väcks av barnens glada skratt (forma en glad mun över din mun)
På våren planterade de blommor och letade sniglar. Sniglarna tog in i ett akvarium där barnen kunde undersöka snigelns kraft.
Detta var mitt referat om mattebienalen 2010.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar